PROGRAM ROZWOJU

SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 7
im. Astrid Lindgren
W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM.

sierpień - wrzesień 2000 r.

Autorzy:

Witczak Elżbieta

Liszka Grażyna

Czajka Jolanta

l. Ocena strategiczna sytuacji Szkoły Podstawowej nr 7.

Podstawowym rezultatem merytorycznego i organizacyjnego opisu placówki było zidentyfikowanie jej mocnych i słabych stron. Poszczególne mocne strony zostały skwantyfikowane w skali od +1 do +3, natomiast słabe w skali od -l do - 3 . Przy czym poszczególnym punktom przyporządkowane zostały następujące opiniujące określenia:

Skala punktów:

Określenie stanu:

+3

optymalny

+2

zadowalający

+1

dostateczny

-l

niepokojący

-2

niezadowalający

-3

zły

 

Mocne strony

Licz. pkt.

Słabe strony

Licz. Pkt.

l. Cele, treści, zadania i metody pracy szkoły

l. Określenie celów, treści, zadań i metod pracy szkolnej na podstawie ustawy o systemie oświaty i przepisach pomocniczych.
+3
l. Trudności w stosowaniu niektórych przepisów w praktyce (np. indywidualizowanie wymagań wobec uczniów w bardzo licznych klasach).
-l
2. Możliwość określenia tychże celów, treści (...) przez każdą placówkę odrębnie, czyniąc próby dostosowania ich do możliwości uczniów, kwalifikacji nauczycieli, potrzeb środowiska.
+3
 
 

2. Formy organizacyjne

l. Stosowanie w metodyce pracy dydaktycznej metod aktywizujących przez nauczycieli.

+3

l. Jednozmianowa organizacja zajęć lekcyjnych (przy dużej liczbie oddziałów).

-l

2. Prowadzenie zajęć z elementami informatyki. Nauczyciele posiadający pehie kwalifikacje.

+2

2. Perspektywa wprowadzenia dwuzmianowej organizacji zajęć lekcyjnych.

-l

3. Możliwość kształcenia uczniów w systemie nauczania indywidualnego. Nauczyciele posiadający pełne kwalifikacje.

+3

3. Zbyt liczne klasy. Liczebność osiąga górne limity.

-l

4. Możliwość zapewnienia uczniom zajęć wyrównawczych w klasach I - VI.

+2

4. Niewystarczająca liczba godzin zajęć terapeutycznych w stosunku do faktycznych potrzeb.

-2

5. Bogata oferta zajęć terapeutycznych: zespół reedukacyjno - kompensacyjny, logoterapia, socjoterapia, gimnastyka korekcyjna.

+3

5. Mała dostępność kół zainteresowań dla uczniów. Liczba godzin tygodniowa -niewystarczająca.

-l

6. Działalność profilaktyczna: realizacja programów: „Elementarz 7 kroków", „Alkohol kradnie wolność"

+2

 
 
7. Bogata oferta kół zainteresowań, zajęć pozalekcyjnych

+2

 
 
8. Bogaty kalendarz imprez szkolnych.

+2

 
 
9. Działalność Samorządu Uczniowskiego

+2

 
 
3. Baza dydaktyczna
l. Lokalizacja budynku - dostatecznie spełnione względy bezpieczeństwa.
+1
l. Niewielkie zadrzewienie terenu szkoły.
-2
2. Posiadanie boiska szkolnego ze stanowiskami do gier: piłka nożna, koszykowa, siatkowa, ręczna, skok w dal.
+2
2. Brak przystosowania architektonicznego wewnątrz budynku szkolnego dla uczniów niepełnosprawnych (np. podjazdy na schodach lub windy).
-3
3. Architektura budynku: podział na segmenty sprzyjający naturalnemu rozdzieleniu klas I - DI od klas IV-VI metraż sal lekcyjnych zgodny zobowiązującymi normami zewnętrzny podjazd dla uczniów na wózkach inwalidzkich liczba sal lekcyjnych jest w stanie pomieścić jednocześnie ok. % wszystkich uczniów, warunki sanitarne szkoły - bardzo dobre

+3
+2
+2
+2
+3

3. Powierzchnia korytarzy szkolnych na l ucznia (przy obecnej liczbie uczniów) poniżej obowiązujących norm.
-2
4. Materiały i środki dydaktyczne
l. Istnienie gabinetów przedmiotowych -wyposażenie zgodne ze specyfiką przedmiotu.
+3
l. Brak gabinetu plastycznego
-2
2. Istnienie sali audiowizualnej (rekompensującej brak magnetowidów w salach lekcyjnych)
+2
2. Brak magnetowidów i telewizorów w każdym gabinecie.
-l
3. Istnienie sali komputerowej z siecią intemetu.
+3
3. Wykorzystanie sali komputerowej (programów komputerowych, sieci intemetu) jedynie przez kilku nauczycieli. Brak umiejętności obsługi komputera przez nauczycieli - niewykorzystywanie go w procesie lekcyjnym.
-2
4. Dostateczne (co najmniej) wyposażenie sal w środki dydaktyczne, typu - magnetofony.
+1
 
 
5. Dobre wyposażenie sal lekcyjnych w materiały dydaktyczne audytywne, wizualne, audiowizualne.
+2
 
 

5. Uczeń i nauczyciel

l. Ocenienie uczniów
 
przez nauczycieli
l. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. stosowanych przez nauczycieli zasad oceniania.
-l
2. Różnice w opiniach uczniów i nauczycieli dot. oceniania wiedzy i umiejętności uczniów (kwestia sprawiedliwego oceniania)
-l
3. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. warunków poprawiania ocen niekorzystnych dla ucznia.
-l
2. Postawa nauczycieli
 
wobec uczniów
l. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. traktowania uczniów przez nauczycieli.
-l
2. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. częstotliwości wzajemnych kontaktów.
-2
6. Udział nauczycieli w rozwiązywaniu problemów uczniów
l. Gotowość nauczycieli do niesienia pomocy uczniom.
+3
l. Brak świadomości uczniów co do gotowości niesienia im pomocy przez nauczycieli.
-l
2. Różnice w postrzeganiu (przez nauczycieli i uczniów) zwracania się o pomoc i udzielaniu jej.
-l
7. Zaufanie ucznia do nauczyciela
l. Postrzeganie nauczycieli, jako osób, do których można zwrócić się o pomoc w rozwiązywaniu poważnych problemów.
+2
l. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. powierzania nauczycielom ważnych dla uczniów informacji.
-3
8. Umiejętności dydaktyczne nauczycieli
l. Możliwość zadawania przez uczniów pytań w czasie lekcji
+2
l. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. jakości prowadzenia lekcji.
-l
2. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. atmosfery prowadzonych lekcji.
-l
9. Relacje interpersonalne
l. Wzajemne relacje między nauczycielami -pozytywne.
+2
 
 
2. Wzajemne relacje między nauczycielami a dyrekcją - pozytywne.
+2
 
 
10. Realizacja założeń reformy systemu oświaty
l. Sformułowanie wizji i misji szkoły.
+2
 
 
2. Sformułowanie Programu Wychowawczego Szkoły.
+2
 
 
3. Opracowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Ewaluacja dokumentu.
+2
 
 
4. Planowanie i realizowanie zadań wewnątrzszkolnego pomiaru jakości pracy szkoły. Prace Zespołu Diagnostycznego.
+2
 
 
RAZEM:
62
RAZEM:

32

 

Z zestawionych i skwantyfikowanych mocnych i słabych stron struktury organizacyjnej szkoły wynika, różnica między nimi jest dodatnia i wynosi + 30 . Kolejnym zadaniem było przeanalizowanie szans i zagrożeń wynikających z otoczenia. Została dokonana analiza zewnętrzna, czyli wyodrębniono czynniki tworzące listę szans i zagrożeń dla możliwości i kierunków rozwoju szkoły.

Poniżej przedstawiano listę najistotniejszych spośród nich. Szansę zostały skwantyfikowane w skali od +1 do +3, zaś zagrożenia od-1 do +3.

Szansę
Licz. pkt.
Zagrożenia
Licz. pkt.
l. Wzrost płac nauczycieli (realizacja Karty Nauczycieli). Wzrost motywacji w pracy pedagogicznej nauczycieli. +1 l. Drugorzędna rola celów, treści, zadań szkoły określonych w ustawie o systemie oświaty wobec priorytetów ekonomicznych. -2
2. Starania władz miejskich w zakresie realizacji zapisów znowelizowanej Karty Nauczyciela - zabezpieczenie funduszy na pokrycie płac pracowników zatrudnionych w szkołach. +2 2. Brak możliwości finansowych na gratyfikowanie pracy nauczycieli - niski procent dodatku motywacyjnego. -2
3. Istnienie na terenie miasta instytucji rekreacyjne - kształcących, jak: Miejski Dom Kultury, Stargardzkie Centrum Kultury, w których dzieci mają szansę spędzać czas pozalekcyjny. +2 3. Perspektywa zwolnień nauczycieli powodowanych niżem demograficznym i realizacją reformy systemu oświaty. -3
4. Możliwość prowadzenia przez dyrekcję szkoły polityki pozyskiwania środków pozabudżetowych (imprezy okolicznościowe dla rodziców, festyn szkolny ttp.) +2 4. Brak systemu gratyfikacji dla nauczycieli na formułowanie programów autorskich, innowacji pedagogicznych. -2
5. Perspektywa odłączenia filii SP 7 od szkoły macierzystej (zmniejszenie liczby oddziałów w szkole polepszy warunki pobytu uczniów w szkole: pow. korytarzy szkolnych na l ucznia -zgodna z normami, brak konieczności wprowadzenia dwuzmianowej organizacji zajęć lekcyjnych, +2 5. Postępująca patologizacja rodzin uczniów. -2
6. Integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym. Promowanie swojej działalności.          +2          6. Prowadzenie przez lokalne władze oświatowe polityki oszczędnościowej -(zbyt liczne klasy —>• niższa jakość procesu nauczania - uczenia się) -2
7. Brak możliwości finansowych na pokrycie faktycznych potrzeb w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów. -l
8. Brak możliwości finansowych na pokrycie faktycznych potrzeb w organizowaniu zajęć terapeutycznych dla uczniów. -l
9. Brak możliwości finansowych na pokrycie faktycznych potrzeb w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań. -l
10. Brak możliwości finansowych na pokrycie kosztów zastępstw za nieobecnych nauczycieli. -l
11. Możliwość korzystania z boiska przez mieszkańców środowiska lokalnego -notoryczne akty wandalizmu, zachowań społecznie niepożądanych. -2
12. Brak stałych dotacji na systematyczne uzupełnianie materiałów dydaktycznych ze strony organu samorządowego. -l
13. Niska gratyfikacja finansowa nauczycieli - niska motywacja w pracy. -2
  14. Wysokie koszty finansowe kursów doskonalących metody pracy nauczyciela. -2
RAZEM: 11 RAZEM: 24

 

W wyniku zestawienia i skwantyfikowania dostrzeżonych szans i zagrożeń uzyskano 13 - punktową przewagę tych drugich nad pierwszymi, a przez to negatywny obraz otoczenia zewnętrznego (makrootoczenia) szkoły. Uwzględniając również dodatnią, 30 - punktową przewagę mocnych stron nad słabymi na słabymi, można stwierdzić, że bilans szans i zagrożeń oraz mocnych i słabych stron szkoły jest dla niej jednak korzystny i wynosi +17 punktów.

W strukturze organizacyjnej i merytorycznej szkoły określono wiele jej mocnych stron (+ 62 punkty), szans niestety bardzo mało (tylko +11 punktów). Dostrzeżone i uznane za pozytywne elementy zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne pozwolą określić możliwości rozwoju szkoły, a także zdeterminują kierunki tegoż rozwoju. Uznane za negatywne wskazane wewnętrzne i zewnętrzne elementy określą ramy tychże możliwości.

Nie jest to niestety optymalna podstawa dla działań szkoły na rzecz jej rozwoju, a jedynie dostatecznie dobra czy wystarczająca.

2. Prognoza rozwoju Szkoły Podstawowej nr 7 w Stargardzie Szczecińskim.

Wyniki przeprowadzonej analizy i prac diagnostycznych, a zwłaszcza analizy SWOT pozwalają stwierdzić, iż podstawowymi dla Szkoły Podstawowej nr 7 w Stargardzie Szczecińskim są następujące funkcje:

- w klasach I - Ul nauczanie integracyjne,
- w klasach IV - VI nauczanie blokowe,
- nauczanie indywidualne (uczniowie chorzy i chorzy upośledzeni),

- edukacja prozdrowotna (m.in. profilaktyka uzależnień),
- edukacja ekologiczna,
- edukacja czytelnicza i medialna,
- wychowanie do życia w społeczeństwie:
- wychowanie do życia w rodzinie,
- wychowanie regionalne,
- wychowanie patriotyczne i obywatelskie,
- opiekuńczo - terapeutyczna:
- zajęcia reedukacyjno - kompensacyjne,
- zajęcia logoterapeutyczne,
- zajęcia socjoterapeutyczne,
- zajęcia z gimnastyki korekcyjnej,
- zajęcia wyrównawcze,
- rekreacyjno - wychowawcze,
- koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne,
- imprezy szkolne, wycieczki,

 

Wnioski (obszary rozwoju) Sposoby realizacji Osoby odpowiedzialne Terminy realizacji

l. Możliwości tworzenia klas promowanych: Językowe (j. angielski, niemiecki.), Sportowe, Informatyczne,

opracowanie programów nauczania, reklama koncepcji funkcjonowania klas profilowanych (np. spotkania z rodzicami - zaznajomienie z koncepcją), rekrutacja dzieci,

nauczyciele języków, nauczyciele w - f, nauczyciele informatyki,

sierpień 200 Ir.

2. Konieczność opieki dydaktycznej nad uczniem zdolnym

diagnoza sytuacji dydaktycznej uczniów ukierunkowana na rekrutację uczniów o wysokim potencjale intelektualnym, opracowanie indywidualnych programów nauczania, przygotowywanie uczniów do udziału w olimpiadach, konkursach, promowanie talentów (wystawy, publikacje twórczości, udział w imprezach artystycznych),

nauczyciele przedmiotów,

cały czas

3. Działalność popularyzatorska nauczycieli

zachęcanie, mobilizowanie do opracowań programów autorskich, innowacji pedagogicznych (zgodnie z potrzebami szkoły), zachęcanie do publikacji własnych opracowań,

dyrektor szkoły,

zgodnie z terminami w planach rozwoju zawodowych nauczycieli,

4. Wzbogacanie imprez szkolnych

- realizacja obecnych zadań zawartych w „Kalendarzu Imprez Szkolnych", modyfikowanie, poszerzanie zadań zawartych w „Kalendarzu..." (poszukiwanie nowych pomysłów),

nauczyciele podani w „Kalendarzu..."

zgodnie z terminami w „Kalendarzu..."

5. Poszerzanie ofert organizacji czasu wolnego dla uczniów

kontynuacja obecnych zajęć pozalekcyjnych, poszukiwanie nowych form tychże zajęć (np. „kawiarenka intemetowa, koła językowe,...),

dyrekcja

całyczas

6. Doskonalenie systemu opieki nad uczniem kontynuacja zajęć wyrównujących deficyty u dzieci, wdrożenie zmodyfikowanej wersji innowacji pedagogicznej „Świetlica terapeutycznawyposażenie gabinetu socjoterapeutycznego, logoterapeutycznego, gimnastyki korekcyjnej, realizacja zajęć profilaktycznych:„Elementarz 7 kroków", „Alkohol kradnie wolność"; poszukiwanie nowych ofert programów profilaktyki, pedagog szkolny, socjoterapeuta szkolny, dyrektor szkoły cały czas

7. Systematyczne doposażanie bazy dydaktycznej szkoły

systematyczne wzbogacanie o nowe pomoce gabinetów lekcyjnych (komputery, magnetofony,...), wyposażenie sali zajęć socjoterapetycznych,

dyrektor szkoły, nauczyciele socjoterapeuta szkolny,

październik 2000 r.

8. Realizacja Szkolnego Programu Wychowania

dążenie do zrealizowania zawartych w

programie zadań,

dyrektor szkoły, nauczyciele,

cały czas

9. Wdrażanie i modyfikacja Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania

przesteeganie zapisów regulujących zasady oceniania uczniów, zbieranie informacji dot. zapisów kontrowersyjnych, modyfikowanie tychże zapisów,

z - ca dyrektora szkoły, pedagog szkolny,

całyczas

10. Doskonalenie systemu pomiaru jakości pracy szkoły

prace Zespołu Diagnostycznego (określanie obszarów badań (wychowawczych i dydaktycznych), konstrukcja narzędzi badawczych, opracowania zebranych danych, opracowania wniosków - formułowanie programów naprawczych, ewaluacja zrealizowanych programów), szkolenie członków Z. D. z zakresu pomiaru jakości pracy szkoły,

nauczyciele Zespołu Diagnostycznego, z - ca dyrektora szkoły,

cały czas

11. Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli

organizowanie i prowadzenie warsztatów, rad szkoleniowych, treningów, itp.

nauczyciele - Liderzy WDN, - dyrektor szkoły

cały czas

12. Tworzenie systemu awansu poziomego

powoływanie wewnątrzszkolnych organów typu: zespoły samokształceniowe. Zespół Diagnostyczny, Zespół Liderów WDN, przydział dodatkowych obowiązków w postaci prowadzenia prac wynikających z rodzaju zadań powołanego organu, gratyfikowanie dodatkowej pracy nauczycieli - przyznawanie dodatkumotywacyjnego,

dyrektor szkoły,

cały czas

13. Tworzenie systemu gratyfikacji pracy nauczycieli

modyfikacja i wdrażanie Regulaminu Przyznawania Dodatku Motywacyjnego, kierowanie na kursy, studia podyplomowe (pokrywanie kosztów lub ich części), wyrażanie zgody na ubieganie się nauczycieli studiujących o dopłatę do czesnego, awansowanie na wyższe szczeble (zgodnie z Kartą Nauczyciela),

dyrektor szkoły

cały czas

14. Integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym

promowanie działalności rekreacyjnej szkoły w środowisku: organizowanie imprez środowiskowych (np. Festyn z Pippi), organizowanie imprez dla przyjaciół szkoły (np. zabawa andrzejkowa, sylwestrowa), organizowanie wypoczynku zimowego (półkolonia zimowa) starania o poszanowanie mienia szkolnego przez okolicznych mieszkańców - określenie sposobów gratyfikacji dla rodziców szczególnie dbałych o mienie szkolne, przyznawanie orderu „Przyjaciel Szkoły dla rodziców o szczególnych zasługach na rzecz placówki,

dyrektor szkoły, nauczyciele,

cały czas

15. Wdrażanie procesów demokratyzacyjnych w szkole.

zaznajanuame uczniów z WSO, przestrzeganie WSO przez nauczycieli, działalność Samorządu Uczniowskiego, zaznajomienie uczniów i rodziców z Konwencją Praw Dziecka,

nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny,

cały czas


Projekt ewaluacii

zaplanowanych do rozwoju obszarów działalności Szkoły Podstawowej nr 7

Zakłada się, iż zaplanowane do rozwoju obszary działalności szkoły będą oceniane na koniec każdego roku szkolnego w sierpniu. Osobami oceniającymi są: dyrektor szkoły, jego zastępcy i wskazani nauczyciele (np. członkowie Zespołu Diagnostycznego, liderzy WDN).