PROGRAM ROZWOJU
SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 7
im. Astrid Lindgren
W STARGARDZIE SZCZECIŃSKIM.
sierpień - wrzesień 2000 r.
Autorzy:
Witczak Elżbieta
Liszka Grażyna
Czajka Jolanta
l. Ocena strategiczna sytuacji Szkoły Podstawowej nr 7.
Podstawowym rezultatem merytorycznego i organizacyjnego opisu placówki było zidentyfikowanie jej mocnych i słabych stron. Poszczególne mocne strony zostały skwantyfikowane w skali od +1 do +3, natomiast słabe w skali od -l do - 3 . Przy czym poszczególnym punktom przyporządkowane zostały następujące opiniujące określenia:
Skala punktów: |
Określenie stanu: |
+3 |
optymalny |
+2 |
zadowalający |
+1 |
dostateczny |
-l |
niepokojący |
-2 |
niezadowalający |
-3 |
zły |
Mocne strony |
Licz. pkt. |
Słabe strony |
Licz. Pkt. |
l. Cele, treści, zadania i metody pracy szkoły |
|||
l. Określenie celów, treści, zadań i metod pracy szkolnej na podstawie ustawy o systemie oświaty i przepisach pomocniczych. |
+3
|
l. Trudności w stosowaniu niektórych przepisów w praktyce (np. indywidualizowanie wymagań wobec uczniów w bardzo licznych klasach). |
-l
|
2. Możliwość określenia tychże celów, treści (...) przez każdą placówkę odrębnie, czyniąc próby dostosowania ich do możliwości uczniów, kwalifikacji nauczycieli, potrzeb środowiska. |
+3
|
|
|
2. Formy organizacyjne |
|||
l. Stosowanie w metodyce pracy dydaktycznej metod aktywizujących przez nauczycieli. |
+3 |
l. Jednozmianowa organizacja zajęć lekcyjnych (przy dużej liczbie oddziałów). |
-l |
2. Prowadzenie zajęć z elementami informatyki. Nauczyciele posiadający pehie kwalifikacje. |
+2 |
2. Perspektywa wprowadzenia dwuzmianowej organizacji zajęć lekcyjnych. |
-l |
3. Możliwość kształcenia uczniów w systemie nauczania indywidualnego. Nauczyciele posiadający pełne kwalifikacje. |
+3 |
3. Zbyt liczne klasy. Liczebność osiąga górne limity. |
-l |
4. Możliwość zapewnienia uczniom zajęć wyrównawczych w klasach I - VI. |
+2 |
4. Niewystarczająca liczba godzin zajęć terapeutycznych w stosunku do faktycznych potrzeb. |
-2 |
5. Bogata oferta zajęć terapeutycznych: zespół reedukacyjno - kompensacyjny, logoterapia, socjoterapia, gimnastyka korekcyjna. |
+3 |
5. Mała dostępność kół zainteresowań dla uczniów. Liczba godzin tygodniowa -niewystarczająca. |
-l |
6. Działalność profilaktyczna: realizacja programów: „Elementarz 7 kroków", „Alkohol kradnie wolność" |
+2 |
|
|
7. Bogata oferta kół zainteresowań, zajęć pozalekcyjnych |
+2 |
|
|
8. Bogaty kalendarz imprez szkolnych. |
+2 |
|
|
9. Działalność Samorządu Uczniowskiego |
+2 |
|
|
3. Baza dydaktyczna
|
|||
l. Lokalizacja budynku - dostatecznie spełnione względy bezpieczeństwa. |
+1
|
l. Niewielkie zadrzewienie terenu szkoły. |
-2
|
2. Posiadanie boiska szkolnego ze stanowiskami do gier: piłka nożna, koszykowa, siatkowa, ręczna, skok w dal. |
+2
|
2. Brak przystosowania architektonicznego wewnątrz budynku szkolnego dla uczniów niepełnosprawnych (np. podjazdy na schodach lub windy). |
-3
|
3. Architektura budynku: podział na segmenty sprzyjający naturalnemu rozdzieleniu klas I - DI od klas IV-VI metraż sal lekcyjnych zgodny zobowiązującymi normami zewnętrzny podjazd dla uczniów na wózkach inwalidzkich liczba sal lekcyjnych jest w stanie pomieścić jednocześnie ok. % wszystkich uczniów, warunki sanitarne szkoły - bardzo dobre |
+3 |
3. Powierzchnia korytarzy szkolnych na l ucznia (przy obecnej liczbie uczniów) poniżej obowiązujących norm. |
-2
|
4. Materiały i środki dydaktyczne
|
|||
l. Istnienie gabinetów przedmiotowych -wyposażenie zgodne ze specyfiką przedmiotu. |
+3
|
l. Brak gabinetu plastycznego |
-2
|
2. Istnienie sali audiowizualnej (rekompensującej brak magnetowidów w salach lekcyjnych) |
+2
|
2. Brak magnetowidów i telewizorów w każdym gabinecie. |
-l
|
3. Istnienie sali komputerowej z siecią intemetu. |
+3
|
3. Wykorzystanie sali komputerowej (programów komputerowych, sieci intemetu) jedynie przez kilku nauczycieli. Brak umiejętności obsługi komputera przez nauczycieli - niewykorzystywanie go w procesie lekcyjnym. |
-2
|
4. Dostateczne (co najmniej) wyposażenie sal w środki dydaktyczne, typu - magnetofony. |
+1
|
|
|
5. Dobre wyposażenie sal lekcyjnych w materiały dydaktyczne audytywne, wizualne, audiowizualne. |
+2
|
|
|
5. Uczeń i nauczyciel |
|||
l. Ocenienie uczniów |
|
przez nauczycieli | |
l. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. stosowanych przez nauczycieli zasad oceniania. |
-l
|
||
2. Różnice w opiniach uczniów i nauczycieli dot. oceniania wiedzy i umiejętności uczniów (kwestia sprawiedliwego oceniania) |
-l
|
||
3. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. warunków poprawiania ocen niekorzystnych dla ucznia. |
-l
|
||
2. Postawa nauczycieli |
|
wobec uczniów | |
l. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. traktowania uczniów przez nauczycieli. |
-l
|
||
2. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. częstotliwości wzajemnych kontaktów. |
-2
|
||
6. Udział nauczycieli
w rozwiązywaniu problemów uczniów
|
|||
l. Gotowość nauczycieli do niesienia pomocy uczniom. |
+3
|
l. Brak świadomości uczniów co do gotowości niesienia im pomocy przez nauczycieli. |
-l
|
2. Różnice w postrzeganiu (przez nauczycieli i uczniów) zwracania się o pomoc i udzielaniu jej. |
-l
|
||
7. Zaufanie ucznia
do nauczyciela
|
|||
l. Postrzeganie nauczycieli, jako osób, do których można zwrócić się o pomoc w rozwiązywaniu poważnych problemów. |
+2
|
l. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. powierzania nauczycielom ważnych dla uczniów informacji. |
-3
|
8. Umiejętności
dydaktyczne nauczycieli
|
|||
l. Możliwość zadawania przez uczniów pytań w czasie lekcji |
+2
|
l. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. jakości prowadzenia lekcji. |
-l
|
2. Rozbieżności w opiniach uczniów i nauczycieli dot. atmosfery prowadzonych lekcji. |
-l
|
||
9. Relacje interpersonalne
|
|||
l. Wzajemne relacje między nauczycielami -pozytywne. |
+2
|
|
|
2. Wzajemne relacje między nauczycielami a dyrekcją - pozytywne. |
+2
|
|
|
10. Realizacja założeń reformy systemu
oświaty
|
|||
l. Sformułowanie wizji i misji szkoły. |
+2
|
|
|
2. Sformułowanie Programu Wychowawczego Szkoły. |
+2
|
|
|
3. Opracowanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania. Ewaluacja dokumentu. |
+2
|
|
|
4. Planowanie i realizowanie zadań wewnątrzszkolnego pomiaru jakości pracy szkoły. Prace Zespołu Diagnostycznego. |
+2
|
|
|
RAZEM: |
62
|
RAZEM: |
32 |
Z zestawionych i skwantyfikowanych mocnych i słabych stron struktury organizacyjnej szkoły wynika, iż różnica między nimi jest dodatnia i wynosi + 30 . Kolejnym zadaniem było przeanalizowanie szans i zagrożeń wynikających z otoczenia. Została dokonana analiza zewnętrzna, czyli wyodrębniono czynniki tworzące listę szans i zagrożeń dla możliwości i kierunków rozwoju szkoły.
Poniżej przedstawiano listę najistotniejszych spośród nich. Szansę zostały skwantyfikowane w skali od +1 do +3, zaś zagrożenia od-1 do +3.
Szansę
|
Licz. pkt.
|
Zagrożenia
|
Licz. pkt.
|
l. Wzrost płac nauczycieli (realizacja Karty Nauczycieli). Wzrost motywacji w pracy pedagogicznej nauczycieli. | +1 | l. Drugorzędna rola celów, treści, zadań szkoły określonych w ustawie o systemie oświaty wobec priorytetów ekonomicznych. | -2 |
2. Starania władz miejskich w zakresie realizacji zapisów znowelizowanej Karty Nauczyciela - zabezpieczenie funduszy na pokrycie płac pracowników zatrudnionych w szkołach. | +2 | 2. Brak możliwości finansowych na gratyfikowanie pracy nauczycieli - niski procent dodatku motywacyjnego. | -2 |
3. Istnienie na terenie miasta instytucji rekreacyjne - kształcących, jak: Miejski Dom Kultury, Stargardzkie Centrum Kultury, w których dzieci mają szansę spędzać czas pozalekcyjny. | +2 | 3. Perspektywa zwolnień nauczycieli powodowanych niżem demograficznym i realizacją reformy systemu oświaty. | -3 |
4. Możliwość prowadzenia przez dyrekcję szkoły polityki pozyskiwania środków pozabudżetowych (imprezy okolicznościowe dla rodziców, festyn szkolny ttp.) | +2 | 4. Brak systemu gratyfikacji dla nauczycieli na formułowanie programów autorskich, innowacji pedagogicznych. | -2 |
5. Perspektywa odłączenia filii SP 7 od szkoły macierzystej (zmniejszenie liczby oddziałów w szkole polepszy warunki pobytu uczniów w szkole: pow. korytarzy szkolnych na l ucznia -zgodna z normami, brak konieczności wprowadzenia dwuzmianowej organizacji zajęć lekcyjnych, | +2 | 5. Postępująca patologizacja rodzin uczniów. | -2 |
6. Integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym. Promowanie swojej działalności. | +2 | 6. Prowadzenie przez lokalne władze oświatowe polityki oszczędnościowej -(zbyt liczne klasy —>• niższa jakość procesu nauczania - uczenia się) | -2 |
7. Brak możliwości finansowych na pokrycie faktycznych potrzeb w organizowaniu zajęć wyrównawczych dla uczniów. | -l | ||
8. Brak możliwości finansowych na pokrycie faktycznych potrzeb w organizowaniu zajęć terapeutycznych dla uczniów. | -l | ||
9. Brak możliwości finansowych na pokrycie faktycznych potrzeb w organizowaniu zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań. | -l | ||
10. Brak możliwości finansowych na pokrycie kosztów zastępstw za nieobecnych nauczycieli. | -l | ||
11. Możliwość korzystania z boiska przez mieszkańców środowiska lokalnego -notoryczne akty wandalizmu, zachowań społecznie niepożądanych. | -2 | ||
12. Brak stałych dotacji na systematyczne uzupełnianie materiałów dydaktycznych ze strony organu samorządowego. | -l | ||
13. Niska gratyfikacja finansowa nauczycieli - niska motywacja w pracy. | -2 | ||
14. Wysokie koszty finansowe kursów doskonalących metody pracy nauczyciela. | -2 | ||
RAZEM: | 11 | RAZEM: | 24 |
W wyniku zestawienia i skwantyfikowania dostrzeżonych szans i zagrożeń uzyskano 13 - punktową przewagę tych drugich nad pierwszymi, a przez to negatywny obraz otoczenia zewnętrznego (makrootoczenia) szkoły. Uwzględniając również dodatnią, 30 - punktową przewagę mocnych stron nad słabymi na słabymi, można stwierdzić, że bilans szans i zagrożeń oraz mocnych i słabych stron szkoły jest dla niej jednak korzystny i wynosi +17 punktów.
W strukturze organizacyjnej i merytorycznej szkoły określono wiele jej mocnych stron (+ 62 punkty), szans niestety bardzo mało (tylko +11 punktów). Dostrzeżone i uznane za pozytywne elementy zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne pozwolą określić możliwości rozwoju szkoły, a także zdeterminują kierunki tegoż rozwoju. Uznane za negatywne wskazane wewnętrzne i zewnętrzne elementy określą ramy tychże możliwości.
Nie jest to niestety optymalna podstawa dla działań szkoły na rzecz jej rozwoju, a jedynie dostatecznie dobra czy wystarczająca.
2. Prognoza rozwoju Szkoły Podstawowej nr 7 w Stargardzie Szczecińskim.
Wyniki przeprowadzonej analizy i prac diagnostycznych, a zwłaszcza analizy SWOT pozwalają stwierdzić, iż podstawowymi dla Szkoły Podstawowej nr 7 w Stargardzie Szczecińskim są następujące funkcje:
- w klasach I - Ul nauczanie integracyjne,
- w klasach IV - VI nauczanie blokowe,
- nauczanie indywidualne (uczniowie chorzy i chorzy upośledzeni),
- edukacja prozdrowotna (m.in. profilaktyka uzależnień),
- edukacja ekologiczna,
- edukacja czytelnicza i medialna,
- wychowanie do życia w społeczeństwie:
- wychowanie do życia w rodzinie,
- wychowanie regionalne,
- wychowanie patriotyczne i obywatelskie,
- opiekuńczo - terapeutyczna:
- zajęcia reedukacyjno - kompensacyjne,
- zajęcia logoterapeutyczne,
- zajęcia socjoterapeutyczne,
- zajęcia z gimnastyki korekcyjnej,
- zajęcia wyrównawcze,
- rekreacyjno - wychowawcze,
- koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne,
- imprezy szkolne, wycieczki,
Wnioski (obszary rozwoju) | Sposoby realizacji | Osoby odpowiedzialne | Terminy realizacji |
l. Możliwości tworzenia klas promowanych: Językowe (j. angielski, niemiecki.), Sportowe, Informatyczne, |
opracowanie programów nauczania, reklama koncepcji funkcjonowania klas profilowanych (np. spotkania z rodzicami - zaznajomienie z koncepcją), rekrutacja dzieci, |
nauczyciele języków, nauczyciele w - f, nauczyciele informatyki, |
sierpień 200 Ir. |
2. Konieczność opieki dydaktycznej nad uczniem zdolnym |
diagnoza sytuacji dydaktycznej uczniów ukierunkowana na rekrutację uczniów o wysokim potencjale intelektualnym, opracowanie indywidualnych programów nauczania, przygotowywanie uczniów do udziału w olimpiadach, konkursach, promowanie talentów (wystawy, publikacje twórczości, udział w imprezach artystycznych), |
nauczyciele przedmiotów, |
cały czas |
3. Działalność popularyzatorska nauczycieli |
zachęcanie, mobilizowanie do opracowań programów autorskich, innowacji pedagogicznych (zgodnie z potrzebami szkoły), zachęcanie do publikacji własnych opracowań, |
dyrektor szkoły, |
zgodnie z terminami w planach rozwoju zawodowych nauczycieli, |
4. Wzbogacanie imprez szkolnych |
- realizacja obecnych zadań zawartych w „Kalendarzu Imprez Szkolnych", modyfikowanie, poszerzanie zadań zawartych w „Kalendarzu..." (poszukiwanie nowych pomysłów), |
nauczyciele podani w „Kalendarzu..." |
zgodnie z terminami w „Kalendarzu..." |
5. Poszerzanie ofert organizacji czasu wolnego dla uczniów |
kontynuacja obecnych zajęć pozalekcyjnych, poszukiwanie nowych form tychże zajęć (np. „kawiarenka intemetowa, koła językowe,...), |
dyrekcja |
całyczas |
6. Doskonalenie systemu opieki nad uczniem | kontynuacja zajęć wyrównujących deficyty u dzieci, wdrożenie zmodyfikowanej wersji innowacji pedagogicznej „Świetlica terapeutycznawyposażenie gabinetu socjoterapeutycznego, logoterapeutycznego, gimnastyki korekcyjnej, realizacja zajęć profilaktycznych:„Elementarz 7 kroków", „Alkohol kradnie wolność"; poszukiwanie nowych ofert programów profilaktyki, | pedagog szkolny, socjoterapeuta szkolny, dyrektor szkoły | cały czas |
7. Systematyczne doposażanie bazy dydaktycznej szkoły |
systematyczne wzbogacanie o nowe pomoce gabinetów lekcyjnych (komputery, magnetofony,...), wyposażenie sali zajęć socjoterapetycznych, |
dyrektor szkoły, nauczyciele socjoterapeuta szkolny, |
październik 2000 r. |
8. Realizacja Szkolnego Programu Wychowania |
dążenie do zrealizowania zawartych w programie zadań, |
dyrektor szkoły, nauczyciele, |
cały czas |
9. Wdrażanie i modyfikacja Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania |
przesteeganie zapisów regulujących zasady oceniania uczniów, zbieranie informacji dot. zapisów kontrowersyjnych, modyfikowanie tychże zapisów, |
z - ca dyrektora szkoły, pedagog szkolny, |
całyczas |
10. Doskonalenie systemu pomiaru jakości pracy szkoły |
prace Zespołu Diagnostycznego (określanie obszarów badań (wychowawczych i dydaktycznych), konstrukcja narzędzi badawczych, opracowania zebranych danych, opracowania wniosków - formułowanie programów naprawczych, ewaluacja zrealizowanych programów), szkolenie członków Z. D. z zakresu pomiaru jakości pracy szkoły, |
nauczyciele Zespołu Diagnostycznego, z - ca dyrektora szkoły, |
cały czas |
11. Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli |
organizowanie i prowadzenie warsztatów, rad szkoleniowych, treningów, itp. |
nauczyciele - Liderzy WDN, - dyrektor szkoły |
cały czas |
12. Tworzenie systemu awansu poziomego |
powoływanie wewnątrzszkolnych organów typu: zespoły samokształceniowe. Zespół Diagnostyczny, Zespół Liderów WDN, przydział dodatkowych obowiązków w postaci prowadzenia prac wynikających z rodzaju zadań powołanego organu, gratyfikowanie dodatkowej pracy nauczycieli - przyznawanie dodatkumotywacyjnego, |
dyrektor szkoły, |
cały czas |
13. Tworzenie systemu gratyfikacji pracy nauczycieli |
modyfikacja i wdrażanie Regulaminu Przyznawania Dodatku Motywacyjnego, kierowanie na kursy, studia podyplomowe (pokrywanie kosztów lub ich części), wyrażanie zgody na ubieganie się nauczycieli studiujących o dopłatę do czesnego, awansowanie na wyższe szczeble (zgodnie z Kartą Nauczyciela), |
dyrektor szkoły |
cały czas |
14. Integracja szkoły ze środowiskiem lokalnym |
promowanie działalności rekreacyjnej szkoły w środowisku: organizowanie imprez środowiskowych (np. Festyn z Pippi), organizowanie imprez dla przyjaciół szkoły (np. zabawa andrzejkowa, sylwestrowa), organizowanie wypoczynku zimowego (półkolonia zimowa) starania o poszanowanie mienia szkolnego przez okolicznych mieszkańców - określenie sposobów gratyfikacji dla rodziców szczególnie dbałych o mienie szkolne, przyznawanie orderu „Przyjaciel Szkoły dla rodziców o szczególnych zasługach na rzecz placówki, |
dyrektor szkoły, nauczyciele, |
cały czas |
15. Wdrażanie procesów demokratyzacyjnych w szkole. |
zaznajanuame uczniów z WSO, przestrzeganie WSO przez nauczycieli, działalność Samorządu Uczniowskiego, zaznajomienie uczniów i rodziców z Konwencją Praw Dziecka, |
nauczyciele, wychowawcy, pedagog szkolny, |
cały czas |
Projekt ewaluacii
zaplanowanych do rozwoju obszarów działalności Szkoły Podstawowej nr 7
Zakłada się, iż zaplanowane do rozwoju obszary działalności szkoły będą oceniane na koniec każdego roku szkolnego w sierpniu. Osobami oceniającymi są: dyrektor szkoły, jego zastępcy i wskazani nauczyciele (np. członkowie Zespołu Diagnostycznego, liderzy WDN).